Corrupted Blood, atak bioterrorystyczny w grze, dzięki któremu można modelować prawdziwe epidemie

nE9GM

Jeden z największych ataków bioterrorystycznych w historii miał miejsce w 2005 roku w grze World of Warcraft. Na skutek błędu w programowaniu gracze otrzymali możliwość roznoszenia po świecie kondycji, która błyskawicznie zabijała słabych graczy i poważnie utrudniała życie tym mocniejszym.

Programiści nie planowali, aby nowa kondycja była w stanie wydostać się z jaskini, gdzie znajdował się przeciwnik nią zarażający, ale gracze znaleźli sposób, aby transferować ją do miast.

Doprowadziło to do błyskawicznej śmierci wszystkich słabych postaci, które się w nich znajdowały. Miasta zapełniły się szkieletami, a gracze reagowali podobnie do tego, jak zareagowaliby poza grą. Część z nich po prostu opuściła miasta i unikała dużych skupisk ludzkich, aby zmniejszyć szansę zarażenia. Niektórzy silni gracze organizowali pomoc w centrach utrzymując przy życiu słabszych, inni ostrzegali przed zagrożeniem tych, którzy kierowali się w stronę ognisk choroby. W tle działały osoby celowo podtrzymujące epidemię oraz ci, którzy pozwalali się jej tlić niechcący. Porównania do prawdziwego życia i modeli rozprzestrzeniania się chorób były tym lepsze, że w grze znajdowały się specjalne kategorie postaci, które były asymptomatycznymi nosicielami – nie odczuwały negatywnych skutków kondycji, ale były w stanie nią zarażać innych.

Incydent Corrupted Blood był analizowany przez naukowców z zakresu epidemiologii i bioterroryzmu, ponieważ pozwalał na wgląd w zachowania prawdziwych ludzi w obliczu zagrożenia epidemiologicznego. Życie graczy nie było zagrożone, a ich postaci mogły odradzać się w nieskończoność, ale pomimo tego można było uzyskać wgląd w najbardziej zbliżone do rzeczywistych dane – zarówno, jeśli chodzi o samo rozprzestrzenianie choroby, jak i motywacje oraz modele działania grup będących przyczyną zagrożenia.

Epidemia wybuchła 13 września i przez parę dni paraliżowała kilka serwerów w grze, ostatecznie zakończyła ją poprawka do gry wprowadzono 10 października. W międzyczasie administratorzy gry próbowali poradzić sobie z problemem poprzez kwarantanny, ale gracze bez problemu je obchodzili. Dopiero twardy reset i cofnięcie gry do momentu przed wybuchem pozwoliło opanować sytuację.

Corrupted Blood Incident na wiki

Jedna myśl nt. „Corrupted Blood, atak bioterrorystyczny w grze, dzięki któremu można modelować prawdziwe epidemie

  1. Jarosław Sprysz

    Ciekawy artykuł. Jedno drobne zastrzeżenie językowe: „condition” tłumaczy się w tym kontekście po prostu jako „choroba”. Poza tym – blog wyśmienity. Gratuluję.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz