Spisek, który pozbawił USA tramwajów

HOBOTOWN

Obecnie w USA tylko kilka miast posiada sieć tramwajową, chociaż jeszcze na początku XX wieku każde skupisko ludności w Stanach z populacją powyżej 10 000 posiadało system transportu szynowego. Skąd nagła zmiana? Prawdopodobnie mieliśmy do czynienia ze spiskiem przemysłu samochodowego, któremu przewodził General Motors.

W latach ’30 GM powołało kilka firm, których głównym zadaniem było przejmowanie firm świadczących usługi przewozu szynowego, a następnie wymiana taboru na autobusy. Ich udziałowcami był również przemysł petrochemiczny oraz producenci opon. Przejęcia te doprowadziły do skandalu oraz wyroku z 1949 skazującego kilka przedsiębiorstw na kary finansowe za próbę zmonopolizowania dostaw dla systemów komunikacji publicznej, ale stało się to za późno, żeby powstrzymać zmiany.  Do 1955 firmy w posiadaniu GM przejęły ponad 1000 przedsiębiorstw tramwajowych, w 90% z nich wprowadzono transport kołowy.

W latach ’70 władze miast w USA zaczęły publicznie oskarżać GM o likwidowanie konkurencji, zmniejszanie jakości transportu publicznego, od lat ’90 kolejne miasta zaczynają powracać do miejskiego transportu szynowego.

W tle przejęć i wymiany taboru miały oczywiście miejsce inne procesy, które przyspieszały upadek. Rozrastające się przedmieścia powodowały uzależnienie od samochodów, rząd skupiał się przede wszystkim na budowie autostrad, w grę wchodziły również problemy podatkowe.

Znajdziesz więcej na wiki.

Jedna myśl nt. „Spisek, który pozbawił USA tramwajów

  1. Sopel

    Poza tym tramwajem ciężko wjechać do McDrive. Restauracje musiałyby masowo montować sieć trakcyjną w swoim sąsiedztwie…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz